Skip to main content

आत्मसंवाद

(निबन्ध)
केशव सिग्देल


     इम्याजिनेसन अर्थात् कल्पना । मलाई सधैँ लागिरहन्थ्यो यो जीवनमा धेरै सजिलोसँग गर्न सकिने एउटै मात्र काम कल्पना हो । तर वास्तविकता यति सरल रहेनछ । मनमा अनेक भावनाहरूले जुलुस चलाइरहँदा ति भावनाहरूमाथि नियन्त्रण गर्न, त्यसलाई व्यवस्थित गर्न र एउटा समुच्च कल्पनाको आकार दिन कठिन रहेछ । कल्पनाको तहमा विचारहरूमाथि मेडिटेसन गर्नु वा विमर्श गर्नु र ती विचारहरूलाई रङ्गहरूमा, अक्षरहरूमा वा विम्बहरूमा लिपिवद्ध गर्नु फरक मोर्चामा लडिने भिन्नै युद्धजस्ता हुँदा रहेछन्  ।
     अहिले पनि म भावनाहरूमा मौन मेडिटेसन गरूँ या त्यसलाई सिर्जनात्मक क्यानभासमा लत्पताएर स्वतन्त्र अभिव्यक्तिको प्रयत्न गरूँ भनेर निर्णय गर्न सकिरहेको छैन । धेरै समयसम्म अनिर्णयको बन्दी रहनुका शुभाशुभ परिणामहरूपट्टि मनोगत कल्पना दौडाइरहेको छु, तर ती भवितव्यप्रति आश्वस्त बनाउन सकिरहेको छैन आफैलाई । त्यसैले आज आफैसँग मौन संवादका लागि तयार पारिरहेछु, र केही लेखकीय तुष्टिको कामना पनि गरिरहेछु ।
     विभिन्न आयामहरूलाई एकैसाथ बोध गर्न नसकिएकाले जीवन आफैँ विचित्र जस्तो प्रतीत हुन्छ । स्यामुयल बेकेटका नाटकहरूले प्रस्तुत गरेको एब्सर्ड वल्र्ड त्यही विरोधाभास र अर्थहीनताका अभिव्यक्ति हुन् जस्तो लाग्छ । कुनै आयामहरू सरल र बोधगम्य लाग्छन्घरपरिवार, गाउँठाउँ, देशजगत्, सबै आफ्नै र परिचित, अथवा पराई र अपरिचित, एउटा प्रष्ट कित्तामा छुट्टिन्छन् । त्यसैले हामीलाई सजिलो भए जस्तो हुन्छ । हाम्रा क्रियाकलापहरू, दिनचर्याहरू, पनि उस्तै र उनै हुन्छन्मात्र दोहोरिन्छन्, तेहरिन्छन्, केही संसोधनहरूसहित।
     तर ती सबै गोचर वस्तुहरू वाह्यता अर्थात् एक्सटर्नालिटिज मात्र हुन् । मान्छेको मस्तिष्कभित्र, मनभित्र, अर्कै टापु बनेको हुन्छ, र त्यो टापुमा बसोवास गर्नेहरू बाहिरी संसारबाट विच्छेद भएर बाँच्दा रहेछन् । म स्वयम् समयको नौकामा छु, गन्तब्यहीन । हावाको झोक्काले निर्देशित गरेको दिशातिर बगिरहेछुउत्तर, दक्षिण, पूर्व, पश्चिमजताततै । स्वयम् आफ्नो यात्रामा आफ्नै नियन्त्रण गुमाइरहेछु । मलाई यात्रा कहाँ टुङ्गिन्छ भन्ने पनि थाहा छैन, र यात्रा टुङ्ग्याउने उपाय पनि सुझिरहेको छैन। समयको नौकामा सवार भइरहेको बेला महासागरको कुनै विन्दुबाट म टापुका वासिन्दाहरूसँग संवाद गर्न चाहिरहेको हुन्छु । तर सबै प्रयासहरू संवादहीनतामा टुङ्गिदै गइरहेछन् । समय विगत बनेर गइरहेछ र सम्झनाहरू तत्कालका जस्ता झन् स्पष्ट र जीवन्त भएर बौरिँदै आइरहेछन्स्मृतिको क्यानभासमा ।
     निरूद्देश्य पनि आफैमा एउटा उद्देश्य हो कि होइन म भन्न सक्तिनँ । तर जीवनयात्रा सधैँ उद्देश्य प्रेरित हुन्छ भन्ने छैन । खोला जस्तै, पानी जस्तै, सतत बगिरहन सक्छ । बगाइसँगै उद्देश्यहरू आफै बन्दै जान सक्छ, अथवा कसैले त्यसमा उद्देश्य देख्न सक्छ, कम्तीमा दैवी उद्देश्य । जीवनका कयौँ दिनहरू उद्देश्यहीन नै सहरका साँघुरा गल्लीहरू छिचोलियो, त्योभन्दा धेरै मनका गल्लीहरू छिचोलियो । जीवनका शक्तिशाली चित्रहरू ती साँघुरा गल्लीहरूमा चेपिँदै जान्छन्, प्रष्ट नदेखिने नम्बरप्लेटवाला गाडीले निकालेको धुवाँको मुस्लोले पोतिएर मैलो र अस्पष्ट हुँदै जान्थे, र झन्डै झन्डै हराउँथे । मनमा त्यो चित्र लिएर हिँडेको मान्छे म नै हो भन्ने हेक्का पनि धेरैबेरसम्म भइरहन्नथ्यो । केही उद्विग्नता, अलिकति तनाव, केही थकान र अनिश्चित भविष्यको भयले अर्धचेत जस्तो एउटा स्थूल शरीर घिस्रिरहन्थ्यो मूल सडकका पाखाहरूमा । हरेक पाइलाहरू भारी र निरर्थक शून्यतातर्फ बढिरहेका छन् झैँ अनुभूत भइरहेथ्यो ।
     तर त्यही उद्विग्नता र अनिश्चयता लेपिएको अँध्यारो आकाशमा मिठो उमङ्ग फुलाइरहेका युवा जोसहरू त्यो मूच्र्छनालाई चिर्न खोजिरहेथे । आश्चर्य ती जोसहरू वयले होइन, मनले, कल्पनाले, युवा थिए । हुन त एउटै बाटो तय गरिरहेथ्यौँ हामीहरू तर हाम्रा धारणा र शैलीहरू भिन्न थिए, भनौँ एक किसिमले विपरीत थिए । म जीवन बाँच्न अभिशप्त जस्तो निरूद्देश्य छिचोलिरहेथे दूरी । र उनीहरू ठड्याइरहेका थिए कल्पनाको संसारसम्पन्न र वैभवपूर्ण ।

     तर ती युवाहरू मेरै कल्पनाका उपजहरू थिए । कल्पना मात्रले ममा छुट्टै शक्ति सञ्चार गरेको थियो । कल्पनाको शक्ति र सामथ्र्य बोल्न योभन्दा बलियो विम्ब अरू हुन सक्तैनथ्यो । मनको एउटा अंश कल्पनाको भर्याङ्ग चढिरहेको छ । म यथार्थ जीवनको सिँढी ओर्लिरहेछु । कल्पना र यथार्थले बनाउने वृत्तमा यी कतै न कतै मिल्दा हुन् । तर वृत्तमा त्यही एउटै विन्दुले आरम्भ र अन्त्यको सङ्केत गर्दछ । एउटा निमुखो विम्ब मनको कुनामा एपेन्डिसाइटिस् जस्तो मूल्यहीन र दुःखको कारक भएर रहिरहेको छ । कल्पनाका वैभवशाली विम्बहरूका अगाडि मेरा तथाकथित सत्यहरू अथवा तिनका विम्बहरू निस्तेज हुँदै, भत्कँदै, गइरहेकाले अब कल्पना र यथार्थबीचको मेरो संवाद प्रयास अवरुद्ध जस्तो भएको छ ।
     हुन पनि जीवन झन् बढी जटिल र संवादहीन हुँदै गइरहेछ किनकि विम्बहरू मार्फत मात्र सञ्चार गरिरहेछौँ हामीहरू । यहाँ प्रत्येक पटक विम्बहरू मात्र युद्ध जितिरहेछन्, हामी आफू भने लगातार हारिरहेछौँ । जुन विम्बको वैशाखी टेकेर मेरो मस्तिष्क सफलताका नयाँ सोपानहरू उक्लिन खोजिरहेछ, त्यो विम्ब आफैमा प्रभावशाली अवश्य छ, तर म आफै भने चिन्तित र व्यथित हुँदै गइरहेको छु । विम्ब र जीवनसँगको सङ्गति बनाउन सकिँदैन कि भन्ने चिन्ताले स्खलन गराइरहेछ मनका हिमगिरिहरू । त्यसैले म आफैँ जीवन र विम्बसँग नेगोसियसन गराउन खोजिरहेको छु । अन्तरमनमा निस्पृह उब्जिरहने कल्पना संवेगहरूसँगको अन्तद्र्वन्द्वमा बल्झिएको बेला बाह्य सङ्केतहरूप्रति रेस्पोन्स जनाउन सकिँदैन कि भन्ने चिन्तालाई सापेक्षिक आधारमा बुझ्न खोजिरहेछु । मनोवादमा सीमित भएको यो संवाद कल्पना र यथार्थबीचको सेतु हुन सकोस् भन्ने कामना गरिरहेछु ।
     मैले आफैसँगको संवादलाई प्रश्नहरूले जोडेको छु । प्रश्नहरू संवादलाई ब्युँताउने औजार पनि हुन सक्छन्, सुषुप्त आकाङ्क्षाहरूलाई ब्युँझाउने तरिका पनि हुन सक्छन् । यसले सधैँ उत्तरहरूलाई आमन्त्रण गर्छ भन्ने पनि केही छैन । प्रश्नका धेरै उद्देश्यहरू हुन्छन्, आशय र प्रयोजनहरू हुन्छन् । प्रश्नकर्ता र प्रश्नहरूबीचको सम्बन्धको निरूपण पनि त्यही आशय र प्रयोजनले निर्धारण गर्ने हो ।
तर त्यो सिङ्गो प्रक्रिया जीवनको एउटा विम्ब बन्न पुग्छ । जीवन र प्रश्न एकअर्काका पर्याय हुन्छन् । असङ्गति र अव्यवस्थाभित्र सङ्गति र व्यवस्था खोज्ने नियतिबाट हामी गुज्रिरहेछौँ । त्यसैले विकसित हुँदै जाने नयाँ विम्बहरू झन् जटिल, अबोधगम्य र त्रासदपूर्ण हुँदै जान्छन् कि भन्ने पनि लागिरहेछ । समयले जीवन स्वयम्लाई विम्बको रूपमा रूपान्तरण गरिरहेको बेला जीवन र विम्बबीचको भेद हराउँदै गइरहेछ । वास्तवमा जीवन विम्बहरूकै निर्माण र विनिर्माणको निरन्तर प्रक्रिया जस्तो लागिरहेछ ।
     यति बेला म भने विम्बको उपासक मात्र भएकोछु। र तिनै शक्तिशाली विम्बहरूको छायाँमा अस्तित्वविहिनताको अर्को नयाँ विम्ब बन्ने खतरा मोलेर उकुच पल्टिरहेको छु, समयको फेरमा । त्यसैले मैले यो आत्मसम्वादलाई सुरु गरेको हुँसुरक्षित अस्तित्वका लागि, कम्तीमा अक्षरहरूमा, अभिव्यक्तिहरूमा । विम्बहरूमा कतै बाँचिरहन सकेँ भने यो संवादको क्रमलाई जोडिरहने छुजीवन मूल्य र चिन्तनका निमित्त ।

Comments

Popular posts from this blog

चराहरुको जुलुस

केशव सिग्देल कीर्तिपुरको डाँडामा उभिएको छु म यतिबेला र जिब्रो थुतिएको भैरवको थान अघिल्तिरबाट म खोजिरहेछु शक्तिको नाभीस्थान । देउता पनि मूक बसेको यो अग्लो ठाँऊबाट विवश भएर म हेरिरहेछु कंक्रिटको जङ्गलभित्र ढल्दै गरेको न्याय र जीवहरुका खुम्चिँदै गएका पाइलाहरु अब यहाँबाट देखिन्छ उही पुरानो, जर्जर, दरबार जस्तो गुफा मात्र । शाक्तिको उन्मादमा एउटा बुढो सिंह आफूलाई त्यो दरबारको राजा घोषित गर्छ र आफ्नो भोक तृप्तीका लागि हरेक दिन आफ्नै वस्तीका जीवहरुलाई एक एक गरी खाने कानून बनाउँछ । भय र सन्तापमा परेका जीवहरु बिरोधमा बोल्न सकेका छैनन् । दम्भको कलिङ्ग ठड्याएर त्यस गुफाभित्र सबै जीवका आवाज थुत्ने प्रपन्च गरिरहेछन् त्यो बुढो सिंह र केही थान छट्टु स्यालहरु । देबढोका पश्चिमको गुम्बामा डम्फुको आवाज खुब चर्को गरि बजिरहेछ, सायद गुम्बाका भिक्षुहरु निमुखा मृग र चराका हाडखोर देखेर अत्तालिएका छन् । गुफाको स्वघोषित राजालाई थाहा नहुन सक्छ बालकथाका खरायो मन्दिरको खापामा राखिएको तरवार झिकेर देव पुखूमा पखालिरहेछ हारेको युद्धका खाटाहरु । विवेक वर्जित गरिएको शहरमा फेरी बिरोधक...

Men, Words and Metaphors: An Interview by Isha Gharti

Interview re-posted from   Fr ! day Bal Bahadur Thapa (Balu), Keshab Sigdel and Prakash Subedi, represent the Nepali poets/writers of the new generation. Over the last decade, in addition to their powerful writing, they have been very active in the literary scene. They have contributed to the theatre and film scenario and have been active through organizations such as Society of Nepalese Writers in English (NWEN), Literary Association of Nepal (LAN) and Devkota Study and Research Center (DSRC). Apt with skills, substance and a will to contribute to national literature, they are a strong force to be reckoned with. Steadily gaining national and international recognition, they are slowly changing the scene of English writing in Nepal. What made you get into literature? Bal Bahadur: “I used to read a lot when I was young, everything from Hindi comics, like Bankelal to Prakash Kobit to Thomas Hardy, which is what inspired me to write, though I only started writing afte...

A Conversation with God

During the prayer to God I said, ‘I have nothing to offer but my dreams.’ God was not assured. Hundreds of devotees queue up everyday at least with a basket of flowers, a few incense sticks, and a coin or two. I saw no reason why God should be unhappy with me, and with them all. To God, I said again, ‘I have nothing to offer but my faith.’